|
Odolnost asfaltových pojiv proti stárnutí
Rous, Vojtěch ; Frýbort, David (oponent) ; Kudrna, Jan (vedoucí práce)
V této diplomové práci je popsáno stárnutí asfaltových pojiv a zkušenosti s různými metodami ze zahraničí. Praktická část se zabývá prováděním zkoušky stárnutí metodou RTFOT a stanovením vlivu doby trvání zkoušky na vlastnosti asfaltových pojiv. Bylo provedeno porovnání výsledků zkoušek před a po provedení stárnutí hodnotami penetrace jehlou, vratné duktility, bodu měknutí a resilience.
|
| |
| |
| |
|
Uplatnění pryžového granulátu v asfaltových pojivech a hutněných asfaltových směsích
Dašek, Ondřej ; Fišer,, Jiří (oponent) ; Vacín,, Otakar (oponent) ; Komačka,, Jozef (oponent) ; Kudrna, Jan (vedoucí práce)
Tato disertační práce se zabývá možností využití pryžového granulátu získaného zpracováním odpadních pneumatik pro modifikaci silničního asfaltu. Vzniklý asfalt modifikovaný pryžovým granulátem se používá jako alternativa polymerem modifikovaného asfaltu v hutněných asfaltových směsích. V teoretické části jsou popsány reologické vlastnosti asfaltových pojiv a historie a současný stav řešené problematiky ve světě a v ČR. Praktická část práce obsahuje popis vlastností vybraných pryžových granulátů a vyrobených asfaltů modifikovaných pryžovými granuláty s důrazem na jejich reologické vlastnosti a změnu těchto vlastností způsobenou stárnutím při vysoké teplotě. Dále jsou popsány empirické i funkční vlastnosti asfaltových směsí s asfaltem modifikovaným pryžovým granulátem. Laboratorní vlastnosti asfaltových směsí byly ověřeny v reálných podmínkách provozu na 32 pokusných úsecích. Na základě výsledků disertační práce bylo umožněno vytvoření předběžných technických podmínek Ministerstva dopravy (TP 148) a později jejich revidování. V závěru jsou provedené práce shrnuty a zdůrazněny výsledky disertační práce.
|
|
Nové světové poznatky s využitím asfaltů modifikovaných pryžovým granulátem
Jevínová, Alexandra ; Urbanec, Květoslav (oponent) ; Kudrna, Jan (vedoucí práce)
Cestná infraštruktúra a služby poskytované v doprave sú neoddeliteľnou súčasťou každodenného života obyvateľov, prispievajú k ekonomického rastu, zvyšovaniu konkurencieschopnosti a prosperity spoločnosti. Rozvoj dopravnej infraštruktúry je rozsiahly, finančne i technicky náročný proces a v podmienkach Českej a Slovenskej republiky je v súčasnosti značne závislý od zdrojov z fondov EÚ. V poslednom období vzniká potreba nového prístupu k navrhovaniu a realizácii cestných komunikácií už od počiatočného projektového štádia v rámci výberu najvhodnejšieho riešenia v štúdii realizovateľnosti, až po ich realizáciu, berúc do úvahy aj možnosti opätovného využitia a recyklácie rôznych materiálov a surovín, ktoré inak končia na skládke odpadov. Jedným z takýchto materiálov sú opotrebované pneumatiky. Hlavným cieľom bakalárskej práce je overenie možnosti aplikácie odpadovej gumy v cestnom staviteľstve, so zameraním na technológiu asfaltu modifikovaného gumovým granulátom (CRmB) metódou mokrého procesu (kontinuálna výroba CRmB).
|
|
Vyhodnocování dopravního hluku a jeho modelování
Černoch, Adam ; Spies, Karel (oponent) ; Kudrna, Jan (vedoucí práce)
Úkolem diplomové práce je seznámení s problematikou dopravního hluku, se zaměřením na hluk ze silniční dopravy. Je zde popsáno, co je to hluk, jak vzniká, jeho zdroje a jaké existují metody jeho měření. Dále jsou uvedena různá protihluková opatření, jako například protihlukové stěny nebo nízkohlučné kryty. Hlavní pozornost je věnovaná hluku vznikajícího na styku pneumatika/vozovka, který je těmito kryty redukován. V praktické části jsou popsána realizovaná měření na jednotlivých úsecích v různých lokalitách naší republiky. Měření probíhalo mírně modifikovanou metodou CPX s referenční pneumatikou přímo na vozidle. Hlavní cílem bylo vyhodnocení hodnot měření, porovnat jednotlivé nízkohlučné povrchy mezi sebou a s povrchy běžně používanými. Dále pak vyčíslení míry snížení emisí hluku pro daný úsek a také ověření vstupních dat pro účel modelování hluku. Závěrem byly zjištěné výsledky shrnuty a na jejich základě byly potvrzeny velmi dobré protihlukové vlastnosti s doporučením pokračovat s měření i v budoucnu.
|
| |
|
Nové světové poznatky s využitím asfaltů modifikovaných pryžovým granulátem
Jevínová, Alexandra ; Urbanec, Květoslav (oponent) ; Kudrna, Jan (vedoucí práce)
Cestná infraštruktúra a služby poskytované v doprave sú neoddeliteľnou súčasťou každodenného života obyvateľov, prispievajú k ekonomického rastu, zvyšovaniu konkurencieschopnosti a prosperity spoločnosti. Rozvoj dopravnej infraštruktúry je rozsiahly, finančne i technicky náročný proces a v podmienkach Českej a Slovenskej republiky je v súčasnosti značne závislý od zdrojov z fondov EÚ. V poslednom období vzniká potreba nového prístupu k navrhovaniu a realizácii cestných komunikácií už od počiatočného projektového štádia v rámci výberu najvhodnejšieho riešenia v štúdii realizovateľnosti, až po ich realizáciu, berúc do úvahy aj možnosti opätovného využitia a recyklácie rôznych materiálov a surovín, ktoré inak končia na skládke odpadov. Jedným z takýchto materiálov sú opotrebované pneumatiky. Hlavným cieľom bakalárskej práce je overenie možnosti aplikácie odpadovej gumy v cestnom staviteľstve, so zameraním na technológiu asfaltu modifikovaného gumovým granulátom (CRmB) metódou mokrého procesu (kontinuálna výroba CRmB).
|
|
Uplatnění pryžového granulátu v asfaltových pojivech a hutněných asfaltových směsích
Dašek, Ondřej ; Fišer,, Jiří (oponent) ; Vacín,, Otakar (oponent) ; Komačka,, Jozef (oponent) ; Kudrna, Jan (vedoucí práce)
Tato disertační práce se zabývá možností využití pryžového granulátu získaného zpracováním odpadních pneumatik pro modifikaci silničního asfaltu. Vzniklý asfalt modifikovaný pryžovým granulátem se používá jako alternativa polymerem modifikovaného asfaltu v hutněných asfaltových směsích. V teoretické části jsou popsány reologické vlastnosti asfaltových pojiv a historie a současný stav řešené problematiky ve světě a v ČR. Praktická část práce obsahuje popis vlastností vybraných pryžových granulátů a vyrobených asfaltů modifikovaných pryžovými granuláty s důrazem na jejich reologické vlastnosti a změnu těchto vlastností způsobenou stárnutím při vysoké teplotě. Dále jsou popsány empirické i funkční vlastnosti asfaltových směsí s asfaltem modifikovaným pryžovým granulátem. Laboratorní vlastnosti asfaltových směsí byly ověřeny v reálných podmínkách provozu na 32 pokusných úsecích. Na základě výsledků disertační práce bylo umožněno vytvoření předběžných technických podmínek Ministerstva dopravy (TP 148) a později jejich revidování. V závěru jsou provedené práce shrnuty a zdůrazněny výsledky disertační práce.
|